نحوه تعویض باتری دریل شارژی و استفاده‌ی مستقیم بدون باتری

عمر مفید باتری وسایل شارژی نامحدود نیست و دیر یا زود باتری ابزار شارژی از کار می‌افتد. در این صورت دو راهکار ساده وجود دارد: روش اول تعویض باتری است و روش دوم استفاده‌ی مستقیم از آداپتور و در واقع یکسره کردن است.

در این مقاله به داخل باتری حجیم یک دریل شارژی نگاهی می‌اندازیم و روش‌های فوق را موردبررسی قرار می‌دهیم.

در دریل شارژی و در واقع اغلب وسایل شارژی که نسبتاً سنگین هستند و باتری حجیمی دارند، اولویت طراح این بوده که قیمت باتری‌ها پایین‌تر باشد. لذا به جای استفاده از باتری‌های لیتیوم-یون یا لیتیوم-پلیمر که در گوشی‌ها و تبلت‌ها، از باتری‌های نیکل-کادمیوم یا به اختصار Ni-Cd استفاده می‌شود. این باتری‌ها از نظر چگالی یا دانسیته‌ی انرژی ذخیره شده، مثل لیتیوم-پلمیر یا لیتیوم-یون عالی نیستند اما به لحاظ هزینه‌ی تمام شده، انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. لذا وزن باتری نسبت به حالتی که از باتری‌هایی مشابه گوشی‌ها استفاده شده، بیشتر است و حجم نیز بیشتر است.

در تصویر زیر باتری غول‌آسا مربوط به دریل شارژی را مشاهده می‌کنید. اگر با حوصله و دقت کاور باتری را باز کنید، متوجه می‌شوید که در آن از چه نوع باتری استفاده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید روی بدنه‌ی باتری و گاهی کنار فیش اتصال آداپتور شارژ، ولتاژ کلی باتری درج می‌شود.

پس از باز کردن کاور به پکیج باتری‌های سری و موازی می‌رسیم. در واقع ولتاژ هر سلول پس از اندکی دشارژ شدن، ۱.۲ ولت است هر چند در ابتدا و زمانی که شارژ کامل است، ممکن است ولتاژ در حد ۱.۴ یا ۱.۵ ولت باشد. لذا در این مثال خاص با توجه به اینکه ولتاژ کلی عدد ۱۴.۴ ولت بوده، روشن است که ۱۲ باتری نیکل-کادمیومی به صورت سری مونتاژ شده و برای راه‌اندازی موتور الکتریکی استفاده شده است.

تعویض کردن این باتری‌ها مشکل نیست و در واقع باید سیم‌هایی را بین سر و ته باتری‌ها لحیم کنید و باتری‌ها را به صورت سری متصل کنید. می‌توانید در نهایت با پوشش پلاستیکی باتری‌ها را مثل حالت اول کنار هم ثابت کنید و در کاور باتری قرار بدهید.

اما اگر باتری نیکل-کادمیومی در دسترس نباشد یا نخواهید همین حالا برای تعویض باتری‌ها اقدام کنید چطور؟

در این صورت می‌توانید مدار را یکسره کنید و در واقع آداپتور مخصوص شارژ را مستقیماً برای روشن کردن موتور به کار بگیرید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دو سیم از جک اتصال فیش آداپتور به پایانه‌های مثبت و منفی کاور باتری که در واقع نیمه‌ی بالایی باتری است، لحیم می‌شود. به این ترتیب آداپتور مستقیماً به موتور دریل شارژی متصل خواهد شد.

در نهایت می‌توانید باتری را اسمبل کنید. توجه کنید که برای تغذیه‌ی مستقیم، می‌توانید از آداپتورهای ۱۵ ولتی که مخصوص لپ‌تاپ‌ها است استفاده کنید. این آداپتورها حتی انواع نامرغوب‌شان از نظر جریان الکتریکی وضعیت قابل قبولی دارند و مشکلی در عملکرد دریل شارژی به وجود نمی‌آید. دقت کنید که جریان یا آمپر آداپتور حداقل ۲ یا ۳ آمپر باشد.

155 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. رضا گفته:

    سلام جناب باطری ماشین موزر ضعیف شدن آداپتورش فقط دوتا سیم پیچ تبدیل به DC داخلش هست. ۵ v با۱۵۰ میلی آمپر خروجی زده روش. ماشین هم دوتا باطری ۱/۲ولتی داره. روی آرمیچر هم زده ۲/۴ با آداپتور خودش آرمیچر دستگاه نمیچرخه چی براش بگیرم

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      اگه دو باتری ۱.۲ ولت داشته باشه که میشه ۲.۴ ولت. ۵ ولت نمیشه … عجیبه … ولی به هر صورت اگر مشکل آداپتوره، آداپتور ۵ ولت ۱ آمپر بگیرید مثلاً کفایت میکنه.

  2. رضا گفته:

    استاد من یه شارژر موبایل ۵ v و۱/۵امپری داشتم بااون امتحان کردم آرمیچر بدون تیغه موزر کار کرد یه لحظه اتصال دادم خیلی دور موتور بالا بود بااین حال آرمیچر دستگاه دور متوسط و تند داره دیگه ترسیدم امتحان کنم بنظر شما جریان آمپر زیاده همون یک آمپر راش میندازه؟ بعد استفاده مستقیم یعنی باس باطری ها رو باکلید وکیت تنظیم دور همه رو دربیارم و برق DC مستقیم بدم به موتور؟ وبا شارژر موبایل ۵ولت و ۱ آمپر میشه یاحتما باید آداپتور تهیه کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      من فکر میکنم ولتاژ ۵ زیاده برای موزر شما که میگید دور خیلی بالا رفته. این جوری به نظرم درست نیست ممکنه فشار بیاد بسوزه. شما یه آداپتور ولتاژ ۴ یا ۳.۵ مثلاً تهیه کنید کار بهتریه. اگر هم نباشه میشه با پتانسیومتر یا مقاومت، یه مدار تقسیم ولتاژ ساده درست کرد که ولتاژ ۵ رو دستگاه نیافته که فشار بیاد.
      در مورد کلید و غیره هم بسته به نظر خودتونه که در بیارید یا خیر.

  3. رضا گفته:

    جناب شیری این کاهش ولتاژ با مقاومت یا دیود روی شارژر گوشی جواب میده؟ فکر نکنم شارژر یا آداپتور ۴ یا ۳/۵ گیرم بیاد با آمپر مد نظر. آمپر ترانس خودش رو نمیشه افزایش داد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      مدار خاصی نیست. یه پتانسیومتر میتونید بزارید و ولتاژ ۰ و ۵ رو به پایه‌های دو سر وصل کنید. بعد پایه‌ی وسط رو به موتور وصل کنید و همین‌طور پایه‌ی ۰ ولت رو. پتانسیومتر رو که بچرخونید، سرعت موتور از ۰ تا ماکس کم و زیاد میشه. بعداً در موردش فرصت بشه مقاله مینویسیم.

  4. رضا گفته:

    سلام استاد ببخشید پتانسیومتر چند اهم باس بگیرم یا کیلو اهم. رفتم بگیرم گفت چند اهم میخاین. چند اهم بگیرم؟؟

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      باید محاسبه کرد. حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ به نظرم خوب باشه. هر چی پایین‌تر باشه جریان بیشتری میتونه رد بشه و برای موتور خطرناک‌تره. خیلی پایین بهتره نگیرید. قیمتاش البته یکیه.

  5. رضا گفته:

    سلام جناب شیری. من یه پتانسیومتر ۵۰۰ اهم خریدم بعد یه سوال پایه مثبت رو فرقی نداره به کدوم یکی ازپایه ها لحیم کنم سمت راست یا چپی؟؟ روی یکی نوشته A5 وروی اون یکی نوشته Yj. اون پایهٔ جدا به کنار ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      جهت چرخش موتور نباید برعکس بشه به نظرم و شاید برعکس بزنید اتفاق بدی هم بیافته. در مورد مدارش سرچ کنید، عکس‌های زیادی هست تو وب و راهنمایی کردن حتی ویدیویی.

  6. رضا گفته:

    ببخشید جناب مهندس، من خیلی گشتم نگاه کردم ولی متفاوت هستن تو یه عکس چپ رو مثبت زده یه جا دیگه راست شده مثبت بعد بیشتر درمورد پتانسیومتر ولومی عکس وراهنمایی هست این مورد من فقط عکس پتانسیومتر مشابه من گرفتم زده تو سایت ها هیچی درمورد پایه های +و- نزده کدوم هست. موندم چه کنم

    پاسخ
  7. امین امیری گفته:

    جناب مهندس سلام مجدد.
    من الان باتری دریل رو با مولتی متر اندازه گرفتم.حدودا ۱۶ ولت بود.درواقع داخل باتری ۴عدد باتری (فک کنم ۴.۲ ولتی )وجود داره.شارژر باتریهای دریل هم ۱۴.۷ ولت هست.اول اینکه برام سواله چطور شارژر ۱۴ ولتی باتری رو تا دامنه ولتاژ ۱۶ شارژ میکنه؟ (روی دریل هم ولاژ۱۴.۷ نوشته شده)
    با این تفاسیر نیاز ولتاژ دریل بنده برای عملکرد مناسب چقدر هست و چطور باید از این عدد مطلع بشم؟
    سپاسگذارم از وقتی ک میگذارید و اطلاعات حرفه ای که در اختیار افرادی چون من قرار میدید.پیروز و تندرست باشید

    پاسخ
  8. مهراد گفته:

    سلام
    مم شارژر دریلمو دزدیدن
    آیا برای شارژ باطری میتونم از همین آداپتور استفاده کنم
    ولتاژ دریلم ۱۴.۴ ولته ولی تو شارژ پر تا ۱۶ ولت یا بیشتر میرفت با شارژر خودش

    پاسخ
    • مهدی ابراهیم زاده گفته:

      سلام به دوستان درموردکم کردن ولتاژ با پتانسیومتر این کارغیرممکنه که اگه میشد چه نیازی. به مدارات میدل توبازار بود درمورد شارژباطری های شارژی حتما باید از مدارات سوییچینگ که تولیدپالسهای موج مربعی میکنن استفاده بشه وترانسهای کاهنده باعث زودخراب شدن باتری میشود

    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      کاهش ولتاژ با پتانسیومتر در حقیقت افزودن مقاومت توی مدار هست و موجب افت جریان الکتریکی میشه. لذا در هر مدار و برای هر کاری این روش جواب نمیده. در مورد دریل شارژی جریان کاری زیاد هست اما نه در حدی که مقاومت اضافه کنیم دیگه جواب نده کلاً.
      برای شارژ کردن بازی پالس مربعی با ولتاژ بالا اما RMS پایین، خطرناکه اتفاقاً چون عملاً باتری لحظاتی با ولتاژ بالاتر داره شارژ میشه و لحظاتی ولتاژ صفره.

  9. رضا گفته:

    سلام استاد ببخشید من اگه بجای پتانسیومتر که پیشنهاد دادین یه مقاومت ۲.۲ اهم ۳واتی بزارم جواب میده چون چندتا پتانسیومتر زدم نشد ولتاژ کم میشد وهمینطور جریان. بعدشم توان آرمیچر موزر من حساب کردم ۳وات میشه اون پتانسیومتر ها فکنم توانشون خیلی پایین بود. میشه با مقاومت وات بالا درستش کنم؟

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      به نظرم بله میشه. مقاومت‌های توان‌بالا استفاده کنید ارقام مختلف رو تست کنید میشه. با مولتی‌متر البته ولتاژی که روی دیوایس میافته رو چک کنید بیش از حد بالا نباشه.

  10. فرید محبوبی گفته:

    سلام استاد من یه پیچ بند شارژی کوچک دارم که ۴ تا باطری ۱.۲ ولت داره و هر کدوم از باطری ها ۱۱۰۰ mah هست … سارژرش موجود نیست میخواهم یه آداپتور از بازار بگیرم که فقط ۵ ولت و ۲ آمپر دارن در حالی که رو دستگاه ۴.۸ ولت زده … میخواستم بپرسم شارژر با این ولتاژ و آمپر به دستگاه اسیب نمسرسونه ؟ متشکرم

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      نه مشکلی نداره. این باتری‌ها ولتاژشون از ۱.۲ الی ۱.۵ ولت متغیره. کمتر از ۱.۲ دیگه عملاً خالی محسوب میشه و رو ۱.۵ ولت در حد فول شارژه. لذا ۴ تا ۱.۵ ولت حساب کنید میشه ۶ ولت. بنابراین ۵ ولت مشکلی نداره به نظر من.

  11. بهرنگ زندهدل گفته:

    با ادب و احترام ،پرسشی دارم در مورد اینکه چگونه میتوانم دستگاه blower را بدون باتری و به کمک برق فعالش کنم .متاسفانه باتری blower dewalt 18v معادل ۳۰۰ دلار هست .ممنونم

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      از سوییچنگ استفاده کنید. ۱۲ و ۲۴ ولت که فراوونه. ۱۸ ولتی کمتره تو بازار ولی پیدا میشه. به علاوه ولتاژهای یکم پایین‌تر هم جواب میده.

    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      مثل سایر دوستان که سوال میپرسن، شما هم میتونید از سوییچینگ استفاده کنید اما ولتاژ کاری رو باید بدونید و در همون حد یا یکم پایین‌تر بخرید. در خصوص آمپر هم جریان ضعیف نباشه و خیلی هم بالاتر از نیاز نباشه.

  12. رضا گفته:

    سلام استاد ببخشید من میتونم با رگولاتور متغیر و ترانزیستور اضافه یه مدار جدا درست کنم بعد وصل کنم به خروجی آداپتور ۷ ولت و۱امپر تا در آخر ۴ ولت و حداقل ۲ آمپر بهم بده؟ اصلاً امکان تغییر خروجی آداپتورها هست یا نه؟ من فقط میخام ولتاژ کم کنم و آمپر ببرم بالا! میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      استاد که نیستیم!
      توان نمیشه افزایش پیدا کنه! ۷ ولت در ۱ آمپر میشه ۷ وات خروجی. به ۴ ولت در ۲ آمپر تبدیل بشه که میشه ۸ وات! افزایش توان امکان‌پذیر نیست. اما این بحث که ولتاژ رو کاهش بدیم جریان افزایش پیدا کنه، خب کاری هست که ترانس‌ها انجام میدن. مدارش رو هم بلد نیستم البته ولی پیچیده نیست.

  13. رضا گفته:

    یا اگه بشه همین مدار آداپتور رو دست‌کاری کنم امکانش هست؟ یا یه مدار جدا تو سوال قبلم گفتم بزارم خروجی آداپتور

    پاسخ
  14. علی فشگی فراهانی گفته:

    سلام من دریل شارژی کرون ۱۲ وات دارم باطریش خراب شده میشه راهنمایی کنید چه آداپتوری بگیرم چند آمپر بگیریم یه موقع ۳۰ آمپر بگیرم خوبه یا نه چون یه تو آپارات یه فیلم دیدم که اداپتور سوئیچینگ ۳۰ آمپر وصل کرده بود ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      سوییچینگ ۱۲ ولت خوبه ولی در مورد آمپر خیلی بالا نباشه به نظرم بهتره. مشکلی ایجاد نمیکنه البته! ولی اگه فرضاً با دریل جوری کار کنید که از چرخش بأیسته و به قولی تو سوراخ قفل بشه، در این حالت ۳۰ آمپر جریان از سیم‌پیچ‌ها رد میشه و شدیداً داغ میشه و میسوزه در حالی که اگه سوییچینگ ۳ آمپر باشه، ممکنه دریل تو سوراخ قفل بشه و بوی سیم سوخته بلند نشه! اما در این صورت قدرت بیش از حد کم میشه. لذا من خودم بخوام سوییچینگ بخرم، در حد ۱۰ ۱۵ آمپر میخرم.

    • احسان کریمی گفته:

      سلام.دوستان بنده میخاستم تجربه تبدیل دریل شارژی به دریل برقی کوتاه بگم.اگر دریل شارژی شما کرون،رونیکس،توسان یا هیوندا هست که معمولا اینها قیمت کمتر و استفاده بیشتری دارند و همینطور دریل های دیگه اگه ولتاژ باطری ۱۲ ولت بوده شما میتونید تا۱۵یا۱۶ ولت هم وصل کنید.چطور!؟ اگه موقع اتصال و کارکرد دریل همزمان ولت متر وصل کنید خواهی دید که دو تا چند ولت کاهش پیدا میکنه یعنی قبل کار ولت متر۱۶ نشون میده ولی موقع کار ۱۲ ولت (اونم بخاطر تلفات مسی و هسته هم دریل و هم منبع تغذیه هست)البته عرض من درباره اتصال ولتاژ DCشانزده ولت از طریق ترانسفورماتور تغذیه است (یا آداپتوری که با ترانس عمل کاهش انجام میده و دیود پل) بنده بارها وصل کردم و نتیجه گرفتم‌.البته برا احتیاط میتونید از ولتاژ کمتر از ۱۲ شروع کنید اگر مثل من از منبع تغذیه محدویت جریان نداشته باشید

    • علیرضا شیری گفته:

      تشکر بابت توضیحات خوبتون. بله یکی دو ولت بالاتر منم تست کردم مشکلی نداره.

  15. امیرحسین رودکی گفته:

    اینجا نوشتید ترانس یا آدابتور ۲ آمپر این دریل ها وقتی تو زور میفته حداقل ۳۰ آمپر جریان میکشه با ترانس معمولی کار نمیکنه باید یه ترانسی مثل دریل معمولی داشته باشه

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      به تناسب وسیله باید انتخاب کرد. دریل شارژی فکر نمیکنم بیش از ۱۰ آمپر بکشه و اگر هم به قول شما ۳۰ آمپر بکشه، سیم‌پیچ اغلب دریل‌ها اون قدری بزرگ و ضخیم نیست که همچین جریانی موجب سوختن نشه! باز توان دریل رو در نظر بگیرید هر چی که مناسبه انتخاب کنید. مثلاً‌ دریل ۶۰۰ وات باشه، ولتاژ باتریش فرضا ۲۰ ولت باشه، تقسیم کنیم میشه ۳۰ آمپر جریان.

  16. منوچهر احمدی گفته:

    سلام استاد میخواستم بدونم مقدار زمانی که باید باطری ۱۸ ولت دریل ش باس چقدر هستش نو گرفتمش چقدر باید توی شارژ باشه که بفهمم کافیه و برای عمر باطری بد نیست

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      استاد که نداریم!
      به نظرم بستگی به آمپری که موقع شارژ شدن باتری میکشه و همین‌طور ظرفیت باتری داره. نمیشه عدد خاصی گفت ولی معمولاً اولین مرتبه میذارن ۱۰ ۱۵ ساعت کامل شارژ بشه.

« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *