نحوه تعویض باتری دریل شارژی و استفاده‌ی مستقیم بدون باتری

عمر مفید باتری وسایل شارژی نامحدود نیست و دیر یا زود باتری ابزار شارژی از کار می‌افتد. در این صورت دو راهکار ساده وجود دارد: روش اول تعویض باتری است و روش دوم استفاده‌ی مستقیم از آداپتور و در واقع یکسره کردن است.

در این مقاله به داخل باتری حجیم یک دریل شارژی نگاهی می‌اندازیم و روش‌های فوق را موردبررسی قرار می‌دهیم.

در دریل شارژی و در واقع اغلب وسایل شارژی که نسبتاً سنگین هستند و باتری حجیمی دارند، اولویت طراح این بوده که قیمت باتری‌ها پایین‌تر باشد. لذا به جای استفاده از باتری‌های لیتیوم-یون یا لیتیوم-پلیمر که در گوشی‌ها و تبلت‌ها، از باتری‌های نیکل-کادمیوم یا به اختصار Ni-Cd استفاده می‌شود. این باتری‌ها از نظر چگالی یا دانسیته‌ی انرژی ذخیره شده، مثل لیتیوم-پلمیر یا لیتیوم-یون عالی نیستند اما به لحاظ هزینه‌ی تمام شده، انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. لذا وزن باتری نسبت به حالتی که از باتری‌هایی مشابه گوشی‌ها استفاده شده، بیشتر است و حجم نیز بیشتر است.

در تصویر زیر باتری غول‌آسا مربوط به دریل شارژی را مشاهده می‌کنید. اگر با حوصله و دقت کاور باتری را باز کنید، متوجه می‌شوید که در آن از چه نوع باتری استفاده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید روی بدنه‌ی باتری و گاهی کنار فیش اتصال آداپتور شارژ، ولتاژ کلی باتری درج می‌شود.

پس از باز کردن کاور به پکیج باتری‌های سری و موازی می‌رسیم. در واقع ولتاژ هر سلول پس از اندکی دشارژ شدن، ۱.۲ ولت است هر چند در ابتدا و زمانی که شارژ کامل است، ممکن است ولتاژ در حد ۱.۴ یا ۱.۵ ولت باشد. لذا در این مثال خاص با توجه به اینکه ولتاژ کلی عدد ۱۴.۴ ولت بوده، روشن است که ۱۲ باتری نیکل-کادمیومی به صورت سری مونتاژ شده و برای راه‌اندازی موتور الکتریکی استفاده شده است.

تعویض کردن این باتری‌ها مشکل نیست و در واقع باید سیم‌هایی را بین سر و ته باتری‌ها لحیم کنید و باتری‌ها را به صورت سری متصل کنید. می‌توانید در نهایت با پوشش پلاستیکی باتری‌ها را مثل حالت اول کنار هم ثابت کنید و در کاور باتری قرار بدهید.

اما اگر باتری نیکل-کادمیومی در دسترس نباشد یا نخواهید همین حالا برای تعویض باتری‌ها اقدام کنید چطور؟

در این صورت می‌توانید مدار را یکسره کنید و در واقع آداپتور مخصوص شارژ را مستقیماً برای روشن کردن موتور به کار بگیرید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دو سیم از جک اتصال فیش آداپتور به پایانه‌های مثبت و منفی کاور باتری که در واقع نیمه‌ی بالایی باتری است، لحیم می‌شود. به این ترتیب آداپتور مستقیماً به موتور دریل شارژی متصل خواهد شد.

در نهایت می‌توانید باتری را اسمبل کنید. توجه کنید که برای تغذیه‌ی مستقیم، می‌توانید از آداپتورهای ۱۵ ولتی که مخصوص لپ‌تاپ‌ها است استفاده کنید. این آداپتورها حتی انواع نامرغوب‌شان از نظر جریان الکتریکی وضعیت قابل قبولی دارند و مشکلی در عملکرد دریل شارژی به وجود نمی‌آید. دقت کنید که جریان یا آمپر آداپتور حداقل ۲ یا ۳ آمپر باشد.

155 پاسخ
دیدگاه های جدیدتر »
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام.
      به اندازه‌ی آمپری که نیاز داره جریان میکشه. ولی دقت کنید ولتاژ باتری شارژی هر وسیله ممکنه ۲۴ یا ۱۸ یا ۱۵ یا ۱۲ یا ۵ یا ۳.۶ باشه … اعداد به تناسب نوع باتری و سری و موازی بودن باتری‌ها مختلفه. قبل از هر کار مطمئن بشید که ۱۲ ولت هست و بعد اقدام کنید.

  1. مازیار خدابخشی گفته:

    با عرض سلام، ممنون بابت وقتی که میزارید. من یه اره عمود بر شارژی دارم که باتری و شارژر باتریش هردو رو ازم دزدین. روی خود اره عمود بر زده ۱۴ ولت دی سی و ۱.۵Ah، حالا من طبق توضیحات شما یه شارژر لبتاپ ۱۵ ولت ۲ آمپر پیدا کردم و مستقیم زدمش به اره عمود بر ولی مشکلش اینه که زور نداره ، کار میکنه ها ولی موقع کار کردن روی ام دی اف گیر میکنه، میشه یه راهنمایی اساسی بکنی مشکلم برطرف بشه

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      ببینید ظرفیت باتری رو نوشته ۱.۵ آمپرساعت. یعنی مثلاً اگر ۱.۵ آمپر مصرف کنید، ۱ ساعت دووم میاره تا شارژ خالی بشه، اگه ۳ آمپر مصرف کنید، میشه نیم ساعت. اگه کم مصرف کنید مثلاً ۰.۵ آمپر، خب ۳ ساعت کار میکنه. حاصلضرب مدت زمان شارژدهی در آمپری که استفاده میشه، باید ۱.۵ آمپرساعت بشه.

      اما خب سوال: ماکسیمم جریانی که میده چقدره؟
      این رو دیگه نمی‌نویسن همیشه. در مورد باتری لیتیوم پلیمری بر حسب ظرفیت مینویسن ۱c و ۲C و غیره ولی در مورد همه‌ی باتری‌ها و وسایل نوشته نمیشه.
      زمانی که میذارید رو چوب، خب زور میبره، جریان زیادی میکشه. مشخصه که آداپتور لپ‌تاپ شما زور کافی نداره یعنی آمپر کمی میده. ولتاژ اوکیه البته.

      پیشنهاد من اینه که یه سوییچینگ صنعتی بگیرید به دو دلیل:
      آداپتور لپ‌تاپ خنک‌کاریش خوب نیست، جریان بالایی نمیده مگه مدل‌های خیلی گرون بخرید که صرفه نداره.
      سوییچیگ برای کار سنگین طراحی شده، خنک‌کاری خوبی داره، ارزون‌تر هم هست.
      اما بدی سوییچینگ اینه که کاور نداره، خوشگل نیست، میتونید با چوب یه کاور دورش درست کنید که مباداً دست کسی به سیم لخت و پایانه‌ها برخورد کنه.

      سوییچینگ ۱۵ ولت و ۱۲ ولت هر دوش موجوده. مثلاً ۱۲ ولت ۳ آمپر حدود ۵۰ ۶۰ تومنه. ۱۲ ولت ۱۰ آمپر!!! هم حدود ۱۴۰ ۱۵۰ تومنه. ۱۵ ولت کمیاب‌تره ولی هست. سرچ کنید.

  2. احسان گفته:

    سلام جناب شیری ممنون از مطلب مفید شما.

    من یه اداپتور ۲۴ ولت ۱۰ امپر سویچینگ دارم برای دریل شارژیم که ۱۴ ولت ۱.۷ امپر هست ایا میشه استفاده کنم یعنی این اداپتور برق لازم رو خودش تشخیص میده یا اگر بزنمش به دریل شارژی موتور دریل میسوزه؟ قبلا روی موتور درب اتوماتیک نصب بوده و برلی اون جواب میداده اما ترسیدم رو دریل امتحانش کنم گفتم شاسی د برق زیادی برسونه و بسوزه.

    اگر نمیشه پیشنهادتون دقیقا برای این مدل وریل با این ولتاژ چه سوچینگی هست که تو فشار هم کم نیاره. تشکر

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      نخیر نمیشه!! ممکنه بسوزه یا آسیب ببینه به هر حال. آمپر به اندازه‌ی لازم هر وسیله میکشه معمولاً خودش اما ولتاژ رو نباید دستکاری کرد که خودش تشخیص بده!! البته آرمیچرها بلافاصله که نمیسوزن. شاید چند وقت کار کنه اما به هر حال از سیم‌پیچی که برای ۱۲ ولت و ۲ آمپر طراحی شده که میشه ۲۴ وات تو حالتی که موتور قفل شده و گیر کرده و نمیچرخه، یعنی ۲۴ وات توان حرارتی تولید می‌شه که باید دفع بشه … شما بیاید از این سیم‌پیچ ۲۴ ولت و مثلاً ۳ آمپر عبور بدید و در واقع ۷۲ وات توان حرارتی، خب آسیب میبینه تدریجاً و روکش‌هاش از بین میره و میسوزه در نهایت. من بودم سوییچینگ ۱۵ ولت یا ۱۲ ولت میزدم. ۱۵ ولت یکم بالاتر از مال خودشه و مشکلی درست نمیشه به نظرم.

  3. احسان گفته:

    عذر میخوام جناب شیری

    یه مدل هم داریم برای دوربین مداربسته بوده ۱۲ ولت ۲۰ امپر هست.
    گفتم خدمتتون بگم بین این دوتا که داریم کدوم جواب میده و اگر هیچ کدوم جواب نمیده و مشکل ایجاد میکنه مدلی رو که مد نظرتون هست خریداری کنیم

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      به ولتاژ باتریش نگاه کنید ببینید چند هست. اگه ۱۸ هست که خب سوییچینگ ۱۸ ولت تو بازار پیدا میشه مشکلی نیست. مضارب ۳ ولت کلاً تا جایی که یادمه تو بازار هست. از ۱۲ ولت تا ۲۴ ولت. البته فراموش نشه که آمپر بالای ۳ باشه. ترجیحاً ۴ ۵ آمپر.

  4. حمید گفته:

    سلام مهندس

    ما یه دریل ۱۴ ولت داریم مدل دی سی ای هست با پاور کامپیوتر خواستیم روشنش کنیم به محض اتصال و روشن کردن دریل پاور خاموش میشد!

    چندین مدل پین رو هم تست کردم و از حتی چند سیم موازی پاور برای تقویت ولتاژ استفاده کردم جواب نداد

    پاور مدل گرین هست ۷۰۰ وات روش زده و نوشته ۱۲ ولت با توان ۲۰ امپر

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      عجیبه یه مقداری!
      پاور فکر میکنم سیم سبز و مشکی رو به هم بزنیم روشن میمونه. ولی این قضیه که میگید تا دریل روشن میشه پاور قطع میکنه، میتونه به دلیل جریان‌کشی بالا و ناگهانی باشه و در واقع پاور برای حفاظت، قطع میکنه. البته برای من پیش نیومده این جوری. ولی خب پاورها همه یه جور نیستن.

  5. حمید گفته:

    سلام بله سیم سبز و مشکی رو به هم متصل میکنم پاور روشن میشه تا اینجاش خوبه ولی وقتی دریل رو راه اندازی میکنم یه دفعه خاموش میشه حالا میترسم از اون پاور سوچینگ های که پیشنهاد دادید به دوستان بخرم اونام عمل نکنه ۸۰ تومن پول رو دور بریزم زیاد نیست ولی یکم زور دارا جیزی بخری به کارت نیاد و جواب نگیری و هزینه بیخودی کرده باشم.

    نمیدونم چرا چیزی برای این معضل دریل های شارژی ردیف نمیکنن خیلی تقاضا برای این کار وجود داره الان یه نفر باید باشه بیاد یه چیزی واسه این دریل شارژی ها ردیف کنه و وارد بازار کنه بشدت جواب میده مخصوصا اگر کوچیک باشه داخل مخزن باطری به جای باطری بشه قرارش داد و سیمش رو به برق زد و همینطور قابل تنظیم واسه انواع دریل ۱۴ و ۲۴ با امپر های مختلف باشه عالی میشه.

    الان باطری بخوای برای دریل بگیری حدود ۵۰۰ تومن میشه قیمت خود دریل ۶۵۰ میشه اصلا منطقی نیست واسش باطری بخری.

    درخواست تو حداقل صنف ما که کابینت کاریم برای این مورد بشدت بالاست.

    یه بزرگی گفته بود شما مشکل رو پیدا کن واسش راه حل بده و کسب درامد کن، فک کنم باید خودم دست بکار بشم 😂😂

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سوییچینگ به این شکل نیست که آمپر زیاد بکشیم خاموش کنه. فکر نمیکنم مشکلی پیش بیاد.

      این موضوع ساخت آداپتور با ولتاژهای مختلف که قابلیت تنظیم داشته باشه و کوچیک هم باشه در حد مخزن باتری، شدنیه ولی خب تولید انبوه نشه، هزینه‌ی بالایی داره و به صرفه نمیشه وگرنه بنده یا دوستان دیگه میتونن انجامش بدن.

      موضوع دیگه اینه که میشه باتری‌های پیچ‌گوشتی و دریل شارژی رو جایگزین کرد. باتری شارژر البته گرون شده ولی خب به هر حال میشه جایگزین کرد که از خرید یه پک باتری جدید که ۴۰۰ تومن به بالاست، ارزون‌تر میشه یه مقدار. بنده خودم باتری پیچ‌گوشتی شارژری رو تعویض کردم چند بار که مجبور نشیم یه سره کنیم که همش لازم باشه بزنیم تو برق! اون جوری بود یه دفعه برقیش رو میخریدیم از اول.

    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      ترانس که خب ولتاژ AC بالا رو به مثلاً ۱۲ ولت کاهش میده یا برعکس هم داریم البته. ولی یکسو نمیکنه. برای تبدیل به DC باید چهار تا دیود و همین طور خازن اضافه بشه. توی آداپتورها و سوییچینگ‌ها دقیقاً همین کار انجام شده، یه ترانسه و یه مدار یکسوساز در واقع. البته آداپتورهای لپ‌تاپی یه مقدار مدارشون در جهت ثبات ولتاژ بهینه شده و سوییچینگ هم مدارش برای کار دائمی و جریان‌کشی بالا بهینه شده اینه که بزرگ و ضمخته همه چیش و داغ نمیکنه به راحتی.

      ترانس‌ها هم ۲۲۰ به ۱۸ ولت مثلاً، کوچیک و بزرگ داره. بزرگاش جریان بالایی میده و کوچیک‌ها برای جریان‌کشی پایین‌تر هست. مثل ترانس جوشکاریه، ولتاژ اونم کمه اما آمپر مثلاً ۲۰ ۳۰ هست! باید کابل وصل بشه وگرنه سیم معمولی با این جریان سریع آب میشه.

  6. هادی احمدی گفته:

    مهندس خیلی ممنونم منم میخوام امتحانش کنم ۳ تا دریل شارژی دارم که افتاده گوشه انبار ارزش تعویض باطری رو نداره شاید جواب گرفتم هر چند هر چی گشتم به ماژول کوچیک پیدا کنم تو دسته دریل جا بشه که نشد اما یه ترانس ۱۲ ولت دارم با اون تست میکنم

    پاسخ
  7. هادی گفته:

    سلام وقت بخیر
    تشکر از سایت و مطالب مفیدی که دارید . نیاز به راهنمایی تون داشتم اینکه بتن کن شارژی ۱۸ ولت و ۴ آمپر دارم میخوام اون رو مستقیم کنم از چه سوئچینگی استفاده کنم تا در زمان کار کردن دستگاه دچار افت قدرت نشه و ایا میشه از باطری ۱۲ ولت و ۶۰ آمپر ماشین رو به مبدل ۱۲ به ۲۲۰ وصل کرد یا اینکه نیاز به ماژول خاصی دارم؟!

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      لطف دارید. در مورد سوالتون: اینکه ۱۸ ولت و ۴ آمپر باشه، به این معنی هست که با توان حداکثر ۱۸ در ۴ وات شارژ میشه. ۷۲ وات. اما موقع کار با چه نرخی دشارژ میشه متفاوته. ممکنه مثلاً باتری ۱۸ ولتی داخل ابزار، بتون ۵ آمپر جریان بده حداکثر و این یعنی ۱۸ در ۵ ولت‌آمپر که همون ۹۰ وات میشه.

      البته می‌تونید ظرفیت باتری رو تقسیم بر مدت زمان کارکرد بکنید که مشخص بشه موقع کار چند وات توان مصرف میشه.

      اما در نهایت نظرم اینه که منبع ۱۸ ولتی با جریان ۵ یا ۱۰ آمپر لازم داره. برای خودم باشه ۱۰ آمپر تهیه می‌کنم چون ۵ ممکنه کم بیاره!

      در مورد سوال آخر که باتری ماشین رو گفتید، باتری ماشین ۱۲ ولت با جریان ماکسیمم ۶۰ بده، میشه ۷۲۰ وات خروجی ماکسیمم. به نظرم جوابگو هست. اینورتر قوی میخواد البته. باید ۲۲۰ ولت و ماکسیمم ۳ ۴ آمپر خروجی بده اینورتر. البته اگر برای همین بتن کن میخواید، بهینه نیست که دو بار تبدیل ولتاژ اتفاق بیافته. یه بار ۱۲ بشه ۲۲۰ و بعد ۲۲۰ رو بدید سوییچینگ که بشه ۱۸. بهتره تبدیل ۱۲ به ۱۸ ولت تهیه کنید که نمیدونم کجا میشه پیدا کرد! به خصوص که آمپربالا هم باید باشه.

  8. Ali arjomand گفته:

    با سلام و احترام ،
    جناب مهندس قبلا از اطلاعاتی که به استفاده کننده ها میدهید ممنون ، بنده دلر با مارک ورث آلمان دارم سه سوال دارم از حضورتون ، ابتدا امکان تعمیر یا تعویض پک باطری توسط خود شما هست ؟ و دوم جهت استفاده با برق شما این کار رو انجام میدهید که ارسال کنم ؟ احیانا اگر شما انجام نمیدهید ، از شارژر خود دستگاه برای استفاده از برق میتوان استفاده کرد ؟ تلفن تماس بنده ۰۹۱۲۳۲۰۲۱۲۴ علی ارجمند

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام.
      نه متأسفانه فعلاً مکانی نزدیک بازار برای این جور کارها نداریم.
      در مورد تعویض پک باتری که سوال کردید، خب قیمت باتری شارژی سایز AA یا همون قلمی بالا رفته و سه برابر شده. مثل خیلی چیزای دیگه. تو یه پک باتری ۱۲ ولت، ۱۰ تا باتری قلمی فرض کنیم باشه، جفتی ۴۰ ۵۰ به بالا هست و در میاد ۲۰۰ ۲۵۰ هزینه‌ی خود باتری‌ها. البته خب پک آماده رو ۳۰۰ به بالا میفروشن که توش از باتری‌هایی با کیفیت پایین‌تر استفاده شده. اینه که بتونید باتری‌ها رو جایگزین کنید، به نظرم به صرفه‌تر هست. هم بیشتر شارژ میده و هم ارزون‌تر در میاد. کار مشکلی هم نیست خب.

      در مورد اتصال مستقیم شارژر برای راه‌اندازی ابزار به نظرم نمیشه چون آمپر کافی نمیدن. مسأله اینه که اون جریان کم میاد داخل باتری و جمع میشه و موقع استفاده با سرعت بالا یا در واقع جریان بالاتر، دستگاه رو راه میندازه. ولی خب باز باید تست کرد. شاید همون آداپتور شارژ هم کافی باشه.

  9. Ali arjomand گفته:

    ممنون از جواب کامل و توضیحات ، جناب مهندس باطری های استفاده شده قلمی نیست اگر راهی هست بفرمایید عکس دستگاه و پک باری رو بفرستم برایتون ، ۹،۶ ولت هست احتمالا

    پاسخ
  10. رضا توکلی گفته:

    سلام مهندس من یه دریل ۱۴ ولت داشتم زدمش به باطری ماشین سرعتش خوب بود رفتم یه سویچینگ ۱۲ ولت ۱۰ امپر خریدم ولی با این سرعت و قدرتش کمتره علت چیه؟

    باید سوییچینگ امپر بالاتری میگرفتم یا به خاطر اینه که ۱۲ ولت هست؟

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      فکر میکنم به خاطر اینه که ۱۲ ولتیه یکم قدرت افت میکنه طبعاً.
      اما اینکه برید ۱۲ ولت مثلاً ۲۰ آمپر بگیرید به نظرم نع. فایده نداره چون بیش از این نمیتونه آمپر بکشه شاید. به نظرم سوییچینگ ۱۵ ولت ۱۰ آمپر یا ۱۲ ولت ۱۰ آمپر کافیه.
      باتری ماشین دقت کنید که درسته ۱۴.۲ ولته، ولی آمپردهی بسیار بالایی داره. بالاخره کلی چراغ و استارت موتور رو همزمان جواب میده. کابل متصل به باتری هم که از ضخامتش مشخصه که چه آمپر بالایی رو میتونه منتقل کنه.

  11. دریل گفته:

    سلام خوب هستین من دریل شارژی dwtدارم شارژرشو گم کردم رو باتریش زده ۱۴.۴ ولت رو دریل زده یک آمپر ساعت می تونم با اداپتور باتری رو شارژ کنم یا اینکه براش شارژر بسازم و ی سوال ولت و امپر برای شارژ باتری چه قدر باید باشه

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      بله با آداپتور ۱۵ ولت میشه شارژش کرد خب. سوییچینگ ۱۵ ولت با مثلاً ۲ آمپر کافیه برای شارژ به نظرم. با ۱۲ ولت هم شاید بشه شارژ کرد ولی توصیه نمی‌کنم.

    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      بله یکم ولتاژ بالاتر باشه، مشکل ایجاد نمی‌کنه. تفاوت باید زیاد نشه!
      آمپر به قدر نیاز میکشه موقع شارژ. فکر نمیکنم از اون جهت موردی باشه.

  12. میلاد گفته:

    سلام دوست عزیز من یه دریل شارژی ۴.۸vدارم خروجی آداپتور هم ۵.۸vو۱۵۰ma نوشته چه آداپتور این دریل رو با شارژ مستقیم بدون باتری راه میندازه ممنون میشم اگه کمک کنین.

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      سلام
      به نظرم توش ۴ تا باتری قلمی سری شده. یا مثلاً دو مجموعه‌ی ۴ تایی باتری قلمی با هم موازی شده که آمپر ۲ برابر با همون ولتاژ بده.
      در مورد آداپتور اگه برای شارژ بخواید که آمپر پایین باشه جواب میده اما برای راه‌اندازی مستقیم و بدون باتری بخواید، آداپتور قوی‌تری نیازه. مثلاً آداپتور ۵ ولت با جریان ۳ ۴ آمپر به بالا. عدد دقیقش بستگی داره به زور دریل شارژی. میشه از رو سرعت خالی کردن شارژ باتری فهمید چقدر آمپر میکشه.

      یه مثال می‌زنم هم برای شما هم برای بقیه که میگن چطوری بر اساس مدت زمان کارکرد با شارژ باتری میشه تخمین زد چقدر جریان میکشه موقع کار:
      اگر پس از ۲ ساعت شارژ کردن با آداپتور ۱۵۰ میلی‌آمپریش خودش، میتونید ازش به مدت ۱۵ دقه استفاده کنید، یعنی یک هشتم مدت زمان شارژ شدن، مشخصه که آمپر کشیدن حین استفاده، حداقل ۸ برابر جریان آداپتور یعنی ۱.۲ آمپره.
      البته بازدهی شارژ رو ۱۰۰ درصد فرض کنیم که میشه ۱.۲ ولی ۱۰۰ درصد هیچ وقت نیست و بلکه شاید ۵۰ ۶۰ درصد باشه! اونجوری جریان مصرفی میشه ۰.۶ آمپر مثلاً.

      اگر ولتاژ شارژر با ولتاژ باتری تقریباً یکی نباشه، باز میشه محاسبه کرد ولی یکم پیچیده‌تره. بیشتر اوقات که خوشبختانه نزدیک به همه و با همین روش میشه محاسبه کرد.

  13. محمد گفته:

    سلام، من یه دریل شارژی ۱۲ ولت با ظرفیت باتری ۲ امپر ساعت دارم، باتریشو مستقیم با باتری ماشین که درحالت روشن به ۱۴.۴ میرسه شارژ میکنم ، میخواستم بپرسم میتونم خودشو مستقیم به باتری ماشین یا فندکیش وصل کنم؟ ظرفیت باتری ماشین ۶۰ امپر ساعته، ایا دریل در حد نیازش امپر میکشه یا اکر به دریل تو این حالت فشار بیارم زیادی از باتری ماشین که ظرفیت بالایی داره امپر میکشه و میسوزه یا مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون از وقتیکه میزارید🙏

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      بله میشه و در حد نیاز آمپر میکشه معمولاً. باتری ماشین کلاً یه راهکار خوبی برای تغذیه کردن چکش برقی و دریل شارژی هست. اما ۱۴ ۱۵ ولت باشه، این که ۱۲ هست خب ولتاژش ۲.۲ ولت اختلاف داره. یکم زیاده به نظرم. برای حالتی که دریل فشار بیاد بهش و زیاد آمپر بکشه و سیم‌پیچ‌هاش داغ کنه، خطریه. ولی برای حالت عادی فکر نمیکنم مشکلی پیش بیاد اصلاً.

    • محمد گفته:

      ممنون از پاسخگوییتون🙏🙏🙏، پس ازش در حالت خاموش خودرو استفاده میکنم که ولتاژ باتری ماشین به ۱۲.۶ میرسه، فقط در مسیر ارتباط به فندکی خودرو بنظرتون از فیوز چند امپری استفاده کنم بهتره؟
      یک سوال دیگه هم داشتم😅 شارژر این دریل ۱۳.۶ ولت ۱ امپر هست، این اختلاف ولتاژ مثل اینکه برای شارژ بهتر باتری لازمه ولی مشکلی که دارم اینکه شارژر (۱۳.۶ ولت و ۱ امپر ) من باتری ولت ۲ امور ساعت در یکساعت واسه من شارژ میکنه!! در صورتیکه طبق چیزیکه من خوندم یک شارژ ۱ امپری یک باتری ۲ امپر ساعتی رو باید تو ۲ ساعت شارژ کنه!! ظرفیت این باتریرو به دروغ و به صورت تبلیغاتی ۲ امپر ساعت نوشتن یا من در محاسبه اشتباه میکنم و فرمول درست رو نمیدونم؟

    • علیرضا شیری گفته:

      من دقیقاً متوجه نشدم چی شد!
      شارژر ۱۳.۶ ولتی با ۱ آمپر خروجی میتونی باتری ۲ آمپرساعتی دریل شما رو طی حداقل دو ساعت از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کنه. حداقل دو ساعت! اگه کمتر طول میکشه خب شاید باتری نصفه نیمه پر باشه بالاخره.
      برای پایین آوردن جریان شارژ نمیشه فیوز گذاشت چون میپره هی! میتونید سیم طولانی و نازک بزارید که مقاومت محسوب میشه خودش و نمیذاره آمپر بالایی برسه به باتری دریل.

      مثلاً میگم: ولتاژ ۱۲ ولت باشه، سیم با مقاومت ۱۰ اهم بزارید، ۱.۲ آمپر حداکثر از سیم رد میشه. فرض کنید مقاومت داخلی باتری دریل مثلاً باشه ۲ اهم. اینجوری میشه دقیقاً ۱ آمپر. سیم ۱۰ اهم هم یا با مولتی‌متر تست بگیرید یا مثلاً سیم تلفن در حد ۴ متر باشه کافیه. داغ که میکنه با عبور جریان ولی چون طولانیه، خنک میشه و نمیسوزه به نظرم. سیم بلند نیاز داشته باشید هم میتونید سیم کوتاه و خوب بزارید اما یه مقاومت از این استوانه‌ای‌ها سرش لحیم کنید.

  14. محمد گفته:

    مشکلم همین جا بود چطوری شارژر ۱۳.۶ ولتی ۱ امپری من باتری که روش زده ۲ امپر ساعت رو تو یکساعت فول شارژ میکنه، رو خود بسته بندی هم زده شارژ یکساعته، با این حساب پس احتمالا این دو امپر ساعت که رو باتری نوشته صرفا یک عدد هست و جنبه تبلیغاتی داره و ظرفیت واقعی باتری ۱ امپر ساعت هست، درسته؟
    نه نمیخواستم با فیوز شدت جریان کم کنم فقط میخواستم محض احتیاط اگر دریل فشار اوردم و امپر بیش از توانش کشید اون فیوز مثلا ۶ امپری بسوزه و دریل خراب نشه…، این فیوز چند امپر باشه بنظرتون بهتره؟
    ممنون🙏 دقیقا با طول سیم میخوام افت ایجاد کنم، همینکارو میکنم👍

    پاسخ
    • علیرضا شیری گفته:

      مطمئن نیستم الکی باشه اعداد. به هر حال میشه با روش‌های مختلف توان مصرفی رو اندازه گرفت و متوجه شد که انرژی ذخیره شده در باتری چقدره.

      ۶ آمپر فکر میکنم زیاد باشه. البته به اندازه‌ی موتورش باید نگاه کرد. ولی با ۴ آمپر موافقم …

دیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *